
Napjaink jtkipara nlklzi a csodkat, a hatalmas innovatv tleteket s a kis garzsfejlesztseket. Ezek szksgszeren fokozatosan eltntek, hiszen egy hatalmas szrakoztatipari gazat knyrtelenl profitorientlt, a jtkfejlesztsekrl financilis szempontok dntenek, a lelkes amatrk ideje pedig a 80-as vek vgn leldozott. Azonban majd’ t vvel ezeltt megjelent egy jtk, amely felrgta a konvencikat, s alaposan felbolygatta a tbbjtkos mdra kihegyezett FPS-ek piact. A jtkot Counter Strike-nak hvtk.
1999 teln az egsz jtkvilg llegzetvisszafojtva figyelte kt titn, az Unreal Tournament s a Quake III: Arena prharct. Mindkt jtk alapveten j koncepci szellemben kszlt – ezek voltak az els kizrlag multira fkuszl FPS-ek. Az UT 1999 szn, a Q3A 1999 karcsonyn jelent meg, s mr megjelensk eltt j egy vvel kibreltk maguknak a magazinok ezen tmj oldalait. Mindekzben pr lelkes fiatal hozzkezdett hogy mod-ot ksztsenek minden idk egyik legjobb single rszvel rendelkez jtkhoz, a Half-Life-hoz. Effle modok tmegvel kszltek, kszlnek, s kszlni is fognak, amg csak jtkok lteznek, gy rtheten nem vltott ki klnsebb rdekldst a kommandsok-terroristk prharct grcs al helyez mod, egszen addig, mg meg nem jelent. Ettl kezdve a Counter Strike trhdtst nem lehetett meglltani.
Az gy felllt helyzet, az, hogy egy amatr kezdemnyezs gyorsan lekrzte a legends id, valamint a szintn mltn hres Digital Extremes s Epic fejlesztseit, mindenkit meglepett, mr csak azrt is, mert a CS semmi extrt nem nyjtott a hasonszr jtkokhoz kpest: a valsgban is ltez fegyverekkel kell irtani a kommands klntmnyt, avagy a terroristkat. Mindezt a Half-Life motorjainak keretei kztt tehetjk, mely a Quake 2 engine-jre ptkezett, gy a ltvny pletesnek ppensggel nem nevezhet, st, most, a CS tdik szlinapjnak tjkn mr egyenesen az „iszonyatosan ronda” jelzt lehet rstni. Mindezek ellenre a CS hangulata utnozhatatlan, s valsznleg ebben rejlik npszersgnek kulcsa is. A nagy npszersg miatt a Valve tvette a project kezelst, hiszen abban joggal ltta meg a nagy haszon lehetsgt, s most rkezett el az id arra, hogy a Half-Life 2 debtlsnak krnykn megjelentessk a HL2-ben debtl j, Source nvre keresztelt motorjukkal hajtott, jelentsen tdolgozott CS-t.
Mint arra mr a bevezetsben utaltam, az eredeti Counter Strike, mint Half Life mod, „rklte” annak motorjt, amely ltal a megvalstott vizualits ma mr nagyjbl azonos szinten van egy jobbfajta paszinszprogram ltvnyvilgval. Br mindez a kemny magot, s a hbe-hba internet-kvzkban jtszogat gyerkcket tlzottan nem zavarja, mgis, az j jtkosok becserkszsben jelents htrnnyal indul a CS, fknt, ha sztnznk a multira kihegyezett programok palettjn – az UT 2004 teleptje is fnyvekkel szebb, mint a CS akci kzben.
Ezen ldatlan llapotnak ezennel vge, mert a CS: Source legnagyobb jdonsga, a lecserlt motor mr megfelel a jelen kor minsgi standardjainak, br a CS: Source-ban annak jelentsen lebuttott verzija mutatkozik be. A Source engine nagyfelbonts textrkkal operl, klnfle fnyeffektek egsz seregt valstja meg, de ezen fell semmi extrval nem tallkozhatunk, voltakppen akr az Unreal 2.0-s motor, a Doom 3 vagy a CryTek engine mellett kiss faknak tnik a CS: Source ltal elnk trt ltvnyvilg. Mindennek okt nem a Source motorban kell keresnnk, hiszen a Half–Life 2 mr megmutatta, hogy a Valve ltal kifejlesztett grafikus engine remek ltvnyvilgot kpes produklni. A CS: Source grafikai hinyossgainak legfbb oka a bvs gpigny – azon fennklt cl elrse, hogy mg a low-endnek mondott masinkon is tkletesen fusson a jtk, elvgre a CS sikerben is jelentkeny szerepe volt az sdi motorbl fakad rendkvl alacsony gpignynek.
A Half-Life 2 fizikjbl „tkszott” valamicske a CS: Source-ba is, gy a nagy eld abszolt statikussgval ellenttben most mr lehetsgnk nylik az ellen fejn kvli egyb tereptrgyak elmozdtsra is. gy pldul egy diszkrt grntrobbanstl szanaszjjel rpkdnek a hordk, atomjaira bonthatjuk a szmtgpeket, s egszen megnyer rongybaba-effektel roskadnak ssze a szitv ltt ellenfelek, s br a fizika helyes hasznlatbl add hatalmas taktikai elnyrl azrt tovbbra sem beszlhetnk, de meglte ktsgtelenl feldobja a jtkot.
Plybl mindssze kilencet kapunk alapbl, ezek a legnpszerbbnek szmt Aztec, Cbble, Chateau, Dust, Dust 2, Italy, Office, Piranesi s Havanna. Ezek mindegyikn kisebb-nagyobb vltoztatsokat hajtottak vgre, de korntsem akkorkat, hogy ne lehetne belerzdni a rajtuk val jtkba hsz perc alatt.
Az eddigiekben a Source motorra ptkez CS pozitv jdonsgait emeltem ki, de most jjjn a legfontosabb, s egyben szmomra a legfelemsabb lmnnyel jr momentum: a jtkmenet. Mint ahogy minden csoda csak hrom napig tart, gy pr vvel ezeltt a Valve is felfedezte az aranytojst toj tykot a CS-ben, s tvette a projekt folytatst – ez volt az a pillanat, amikortl az j verzik kijvetelekor valamifle isteni entitsban bzhattunk, mely vdelmbe veszi a Counter-Strike-ot a Valve rmnykodsai ell. Kr, hogy imink nem hallgattattak meg, s gy olyan, minimum ambivalens rzseket kivlt verzikat kaptunk mint pldul az 1.6-os. Szerencsre a Valve valamelyest okult az eld(k) hibibl, gy szmos ktes rtk innovcit kigyomlltak a CS-bl. Igaz, hogy ezek mintegy „ellenslyozsaknt” szmos idegborzol momentum is bekerlt a jtkba.
jraalkottk a fegyverek szrst s tallati valsznsgt, aminek folyomnyaknt a CS: Source-szal elszr szembesl berprofi jtkos csak hitetlenkedve klikkelget, majd kiss zavartan konstatlja azt, hogy akr szpen el is kezdhet botok ellen, avagy lnven jtszani, mg kitanulja az j kezelsi mdszereket. A fegyverek egyb tulajdonsgait is jraalkottk, aminek nem tlzottan dvzt hatsaknt pldul shotgunnal egy mterrl, szigoran csak a testre clozva sem valszn, hogy akrcsak megkarcolnnk az ellent, a sokak ltal kedvelt Desert Eagle elvesztette korbbi mltsgt, s egyltaln nem hatkonyabb, mint a tbbi pisztoly, a Krieg Commando ellenllhatatlan szuperfegyverr vlt, s a tbbi, s a tbbi, s a tbbi. Az ilyetn hibkat mg lehetne sorolgatni, azonban a patchek minden bizonnyal gyorsan javtani fogjk a problmkat – addig meg tessk nem sztverni a billentyzetet ha mr az egymst kvet tizedik krben sem sikerlt kinyuvasztani senkit.
„jra itt van, jra itt van...” Nagyon sokan s nagyon rgta vrtuk az j CS-t, mely itt van, szebb, de nem felttlenl jobb, mint eldje. Azonban a felmerl hibi, logiktlansgai miatt lerni nem szabad, hiszen egy multira kihegyezett jtkot a frisstsek akr naponta is gykeresen megvltoztathatjk, gy nyugodt szvvel mondhatom a CS: Source-ra, hogy j jtk. Mindig is voltak, s lesznek is szebb, akcidsabb, vagy ppen realisztikusabb jtkok, mint a Counter-Strike, de biztos vagyok abban, hogy a CS mg hossz vekig ott lesz a legnpszerbb online FPS-ek kztt.